Розв’язування
фiзичних
задач, як правило, має три етапи дiяльностi учнiв:
аналiзу фiзичної проблеми або опису1) фiзичної ситуацiї;
2) пошуку математичної моделi розв’язку;
3) реалiзацiї розв’язку та аналiзу одержаних результатiв.
На першому етапi фактично вiдбувається побудова фiзичної моделi задачi,
що
подана в її умовi:
• аналiз умови задачi, визначення вiдомих параметрiв i величин та пошук
невiдомого;
• конкретизацiя фiзичної моделi задачi за допомогою гра¬фiчних форм
(малюнки,
схеми, графiки тощо);
• скорочений запис умови задачi, що вiдтворює фiзичну модель задачi в
систематизованому виглядi.
На другому, математичному етапi розв’язування фiзичних задач
вiдбувається пошук
зв’язкiв i спiввiдношень мiж вiдомими величинами i невiдомим:
• вибудовується математична модель фiзичної задачi, робиться запис
загальних
рiвнянь, що вiдповiдають фiзичнiй моделi задачi;
• враховуються конкретнi умови фiзичної ситуацiї, що описується в
задачi,
здiйснюється пошук додаткових парамет¬рiв (початковi умови, фiзичнi
константи
тощо);
• приведення загальних рiвнянь до конкретних умов, що вiд¬творюються в
умовi
задачi, запис спiввiдношення мiж не¬відомим і відомими величинами у
формі
часткового рів¬няння.
На третьому етапi здiйснюються такi дiї:
• аналiтичне, графiчне або чисельне розв’язання рiвняння вiд¬носно
невiдомого;
• аналiз одержаного результату щодо його вiрогiдностi й реальностi,
запис
вiдповiдi;
• узагальнення способiв дiяльностi, якi властивi даному типу фiзичних
задач,
пошук iнших шляхiв розв’язку.
Слiд зазначити, що в навчаннi фiзики важливою формою роботи з учнями є
складання ними задач, якi за фiзичним змiстом подiбнi до тих, що були
розв’язанi на уроцi, наприклад обернених задач. Цей прийом досить
ефективний
для розвитку творчих здiбностей учнiв, їхнього розумового потенцiалу.
довжина хвилі зеленого світла дорівнює хвилі червоного світла у воді. Воду освітлюють червоним світлом. Який колір побачить людина при цьому світлі, відкривши очі під водою?