6 жовтня 2016 року в Полтавському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського відбулося чергове засідання авторської творчої майстерні вчителів фізики під керівництвом Довгополова Сергія Володимировича.
З роботою майстерні вчителів фізики присутніх ознайомив методист відділу природничо-математичних дисциплін та технологій Полтавського інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського Кучеренко Олег Володимирович.
Тема засідання майстерні «Методика розв'язування фізичних задач». На засіданні розглянули методи розв’язання фізичних задач, в тому числі і ті, які виходять за межі шкільної програми: класичний метод; графічний метод; відносність руху; метод розмірностей; метод скінчених приростів; метод симетрії (або дзеркальних відображень).
Керівник майстерні Долгополов С.В. запропонував присутнім авторські задачі з даної теми заняття, а також шляхи розв'язування цих задач. Присутні обговорили з керівником майстерні шляхи роботи з обдарованими учнями у підготовці до олімпіади з фізики.
Методичні рекомендації для вчителів фізики від автора АТМУ - Залізняка Сергія Володимировича
Професійне викладання фізики в інноваційному навчальному закладі потребує професійного використання психологічних знань для проведення уроків фізики. Очевидно, що процес викладання фізики грунтується на основі:
- Досконалих знань фізичної науки як теоретичного, так і експериментального характеру.
- Уміння постійно оновлювати запас своїх знань на основі нових досягнень в області фізики та психології.
- Розуміння необхідності практичного застосування нових технологій при викладанні фізики.
- Добрих знань психології дітей та розуміння можливостей дитячої психіки сприймати відповідний матеріал.
- Досконалого володіння психологічними методами впливу на дітей під час викладання фізики на основі максимального використання своїх власних здібностей, знань, умінь, навичок.
Педагогічна практика показує необхідність проведення фізичних семінарів з метою максимального використання творчого потенціалу вчителя. Психологія формування фізичних термінів і понять у курсі фізики середньої школи вивчена практично дуже мало й потребує більш повного дослідження й застосування. Автор творчої майстерні рекомендує для методичного опрацювання й використання наступні власні педагогічні здобутки:
Використання методів нейролінгвістичного програмування та вивчення й аналіз невербальної комунікації учасників навчального процесу. Викладання основ фізичної науки в молодших класах середньої школи з метою формування наукових поглядів, термінології, основних фізичних понять. Використання розроблених автором творчої майстерні елементів застосування методу аналізу розмірностей при вивченні основ механіки, МКТ, квантової фізики. Постійно в навчальному процесі використовувати авторські науково-пізнавальні фільми циклу «Цікава фізика» для популяризації й формування наукових основ фізичної науки. Розробляти власні методичні матеріали для ефективного проведення різних етапів уроків фізики. Активно проводити роботу з обдарованими учнями, залучати їх до участі в МАН.
Враховуючи потреби сучасного суспільства, на науковому рівні необхідно більш глибоко розглянути й проаналізувати питання психології процесу розв’язку фізичних задач як теоретичного, так і експериментального спрямування, процесу їх аналізу, поступу, прийняття відповідного рішення як учителем, так і учнем. Розвиток суспільства прямо залежить від професійної підготовки та вміння вчителя знаходити способи розкриття здібностей дитини та їх максимально повного використання в житті.
Слід уникати авторитарних методів впливу на психіку дитини, бо це негативно впливає як на формування морального стану, так і на адекватність сприйняття навчального матеріалу.
Очевидно, що більш повно потрібно висвітлювати історію наукових відкриттів та роль психології особистості в процесі їх пошуку та технічного впровадження.
Робота творчих майстерень – це перспективний напрямок методичної роботи.